Home office je od čias pandémie novým trendom na trhu práce. Aktuálne na Slovensku pracuje z domu približne 13% Slovákov. Ak ste živnostník alebo podnikateľ a pracujete formou home office, môžte si odpočítať náklady na prácu z domu, ale za určitých podmienok. Tieto podmienky stanovuje zákon o dani z príjmov a ďalšie príslušné predpisy.
Pracovný priestor používaný na podnikanie
Miestnosť alebo priestor, ktorý chcete zahrnúť do daňových nákladov, musí byť výlučne využívaný na podnikateľské účely. Nie je možné aby ste odpočítali náklady na miestnosť, ktorú používate aj na osobné účely (napríklad obývacia izba, ktorá slúži ako kancelária).
Proporčné náklady
Náklady na dom, ako sú energie, nájomné, údržba, opravy, musia byť proporcionálne rozdelené medzi časť priestoru, ktorý používate na podnikanie, a časť, ktorá slúži na súkromné účely. Ak napríklad používate 10 % plochy bytu ako kanceláriu, môžete si odpočítať 10 % z celkových nákladov na byt.
Dokumentácia
Je nevyhnutné aby ste viedli presnú evidenciu nákladov, ktoré súvisia s pracovným priestorom. Okrem toho je potrebné uchovávať dokumentáciu preukazujúcu, že daný priestor sa používa výlučne na podnikanie, napríklad fotografie, plány priestoru alebo iné relevantné dôkazy.
Oprávnené náklady pri Home office
Do odpočítateľných nákladov patria:
- Nájomné (ak priestor nie je vo vašom vlastníctve),
- Úrok z hypotéky (ak máte priestor na hypotekárny úver),
- Údržba a opravy priestoru (napr. maľovanie, výmena okien, atď.),
- Energie (elektrina, voda, kúrenie),
- Amortizácia a odpisy majetku (napríklad počítač, kancelársky nábytok),
- Dane z nehnuteľnosti (ak priestor vlastníte),
- Internet
- Poistenie nehnuteľnosti
Home office ako Primárne miesto podnikania
Pracovný priestor doma musí byť hlavným miestom výkonu vašej podnikateľskej činnosti. To znamená, že ho musíte využívať na podstatné činnosti vášho podnikania (administratíva, vedenie účtovníctva, kontakt so zákazníkmi atď.). Ak máte inú kanceláriu mimo domova, odpočet nemusí byť možný.
Živnostníci a iné formy podnikania
- V každom prípade pred uplatnením týchto nákladov odporúčame konzultáciu s účtovníkom alebo daňovým poradcom.
- Okrem toho treba mať na pamäti, že zákony a pravidlá sa časom menia … Váš účtovník alebo daňovým poradcom Vám pomôže zorientovať sa v aktuálnej legislatíve.
Tieto podmienky umožňujú podnikateľom znížiť svoju daňovú záťaž, ak spĺňajú podmienky výlučného používania pracovného priestoru na podnikateľské účely.